Oferta uleiurilor pentru gatit este foarte diversificata. La noi, la romani, cele mai populare uleiuri pentru gatit sunt uleiul de masline si cel clasic- de floarea soarelui. Astazi mi-am propus sa-ti prezint si alte uleiuri, care sunt convins ca te vor surprinde prin beneficiile pe care ti le ofera!

De exemplu, unele uleiuri sunt mai bune pentru prajituri sau pentru paine, in vreme ce altele sunt alegerea ideala pentru prajit si altele pentru salate si dressinguri. Asadar, inainte de a alege uleiul de gatit, gandeste-te ce ai de gand sa pregatesti. In cazul in care urmeaza sa prajesti sau sa coci ceva, atunci alege un ulei cu aroma neutral. Daca vrei sa calesti ceva, iti recomand uleiurile de gatit mai aromate. Iar daca vrei sa pregatesti un dressing, alege un ulei super aromat, care sa dea savoarea pe care ti-o doresti.



Ti-am trezit interesul? Atunci haide sa aflam care sunt top 10 uleiuri de gatit!

10 uleiuri de gatit si pentru ce preparate se folosesc

1. Uleiul de rapita

De multe ori am auzit persoane refuzand optiunea uleiului de rapita, doar pentru ca este asociat cu mancarea prajita. Si orice e prajit e si nesanatos, nu-I asa? Nu chiar, as tine sa mentionez!

Uleiul de rapita are un punct de ardere foarte inalt, ceea ce, da, il face potrivit pentru prajit. Ceea ce multi omit sa mai descopere este faptul ca uleiul de rapita are un continut scazut de grasimi si, ghici ce, e bun si pentru a coace aluaturi, nu doar pentru prajeli.

Tine minte! Uleiul de rapita nu este recomandat in prepararea saute-urilor si salatelor.

2. Uleiul de masline extravirgin

Ceea ce-mi place la uleiul de masline extravirgin este faptul ca e o sursa bogata in grasimi monosaturate sanatoase si, pe deasupra, este si foarte aromat.

Punctul de ardere al uleiului de masline extravirgin este mai scazut, 160-190 grade Celsius. Acest lucru face ca acest tip de ulei sa nu fie deloc util in cazul prajelilor sau al coacerii la temperaturi foarte mari.

Prajind in ulei de masline extravirgin  nu vei face decat sa-i alterezi gustul si sa-i furi proprietatile sanatoase. Asa ca, foloseste uleiul de masline extravirgin in prepararea saute-urilor de legume si a salatelor.

3. Uleiul de masline pur

Pentru ca iti spuneam ca in uleiul de masline extravirgin nu poti sa prajesti, m-am gandit sa-ti ofer si varianta in care se poate prajii. Este vorba despre uleiul de masline pur!

Punctul de ardere al acestuia este de 240 grade Celsius. Din pacate, aceasta optiune nu este nici la fel de aromata, nici la fel de sanatoasa. Foloseste-l cu incredere pentru prajit, dar niciodata pentru dressingurile de salata!

4. Uleiul de cocos

Nu ma indoiesc ca nu ai mai auzit niciodata de uleiul de cocos. Mai ales daca folosesti produse cosmetice! Pentru ca da, uleiul de cocos face minuni in domeniul cosmetic! Din pacate, cand vine vorba de gatit, uleiul de cocos este nabadaios. Acesta creste colesterolul – atat pe cel bun, cat si pe cel rau. Singura exceptie de la regula o fac prajiturile. In cazul prajiturilor poti sa folosesti unt de cocos, pe post de unt vegan.

5.Uleiul de avocado

Uleiul de avocado este foarte apreciat in randul celor care isi doresc sa urmeze un stil de viata sanatos. In primul rand, acest tip de ulei nu are la fel de multe grasimi saturate ca uleiul de cocos, de exemplu. Ceea ce are sunt grasimi sanatoase monosaturate. Punctul de ardere al acestui uleiu este ridicat, undeva la 190 – 200 de grade Celsius.

In ceea ce priveste aroma, uleiul de avocado vine cu o aroma neutra, neprocesata chimic. Un singur inconvenient, pentru unii, ar fi pretul uleiului de avocado, care este destul de piperat.

6. Uleiul vegetal

Uleiul vegetal am putea spune ca este fratele uleiului de rapita. Ca si uleiul de rapita, uleiul vegetal este procesat chimic si are punctul de ardere la 200-220 de grade Celsius. Astfel, uleiul vegetal este bun pentru gatit la cuptor, prajit si copt aluaturi. Te sfatuiesc sa nu il folosesti la saute-uri sau in dressinguri pentru salate.

7. Uleiul de sofran

Uleiul de sofran m-a convins prin aportul scazut de  grasimi saturate si prin faptul ca e bogat in acizi grasi Omega-9. Pe deasupra, uleiul de sofran are si o aroma neutra. Punctul de ardere acestui ulei este foarte ridicat: 265 de grade Celsius, cel mai inalt punct de ardere! Uleiul de sofran se gaseste procesat sau presat la rece. E foarte bun la prajit sau saute-uri. Nu ti-l recomand in salate.

8. Uleiul de arahide

Uleiul de arahide este unul dintre cele mai aromate uleiurile notate aici. Acest tip de ulei este indicat sa-l folosesti doar daca vrei ca mancarea ta sa aiba aroma de arahide! Altfel, nu! Foloseste-l in prajituri cu unt de arahide sau cand faci preparate stir-fry.

9. Uleiul de susan

Uleiul de susan este un ulei aromat. Asa ca nu face excese cand il folosesti. Pe piata, il gasesti presat la rece si se poate folosi la saute-uri. Uleiul de susan are punctul de ardere la 175 – 210 grade Celsius.

10. Uleiul din seminte de in

Acest ulei e bogat in acizi grasi omega-3 si ti-l recomand spre consum frecvent, mai ales daca nu prea mananci peste. Cu uleiul din seminte de in nu se poate gati, acesta fiind foarte sensibil la caldura, oxidandu-se repede. Poti sa il folosesti la salate sau sa stropesti hummusul cu el.

Daca ti-a placut articolul da-mi un

LASA UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here