Nu stiu altii cum sunt, dar eu sunt innebunit dupa masini. Inca de mic am aratat interes pentru autovehiculele frumoase. Desigur, in timp, preferintele s-au schimbat si s-au tot schimbat. Imi amintesc, insa, ca in jurul varstei de 6-7 ani m-am indragostit de masina lui Nea Nelu- un ARO superb, pe care il ingrijea mai ceva decat se ingrijea Nea Nelu pe sine.
ARO sau in denumirea detaliata – Automobil Roman – este, poate, cel mai reprezentativ nume al scenei auto din țara noastră. Spun asta pentru ca Automobil Roman este prima si, de altfel, singura companie 100% romaneasca de automobile de serie.
Legenda Auto Romaneasca - ARO
Povestea ARO a inceput imediat dupa terminarea celui de-al doilea razboi mondial, in Campulung Muscel. Cei pasionati de automobile spun si astazi cu nostalgie ca ARO ar fi putut ajunge pe cele mai inalte culmi ale succesului, daca ar fi rezistat pana astazi. Sa aflam insa, intreaga poveste a unui brand care ar fi putut ajunge departe, dar care a fost ingenuncheat prea devreme.

INCEPUTURILE ARO

Cum spuneam, povestea ARO a inceput imediat dupa cel de-al doilea razboi mondial, la Campulung Muscel, judetul Arges. La inceput fabrica se ocupa de producerea componentelor pentru vehiculul de teren rusesc GAZ 69. Insa, inginerii de la Campulung Muscel au considerat ca se pot face imbunatatiri serioase automobilului, asa ca le-au facut! Astfel, a aparut primul model ARO, numit IMS-57. Acest model a fost fabricat in serie de 1500 exemplare, avand 50 de cai putere si o cutie de viteze manuala cu trei trepte. Mai tarziu, in anul 1959, apare cel de-al doilea model ARO- M59, care se prezenta mult mai modern si cu 6 cai putere in plus!
inceputurile ARO
Apoi, in 1964, apare si ultimul model bazat pe vechiul si batranul model rusesc GAZ 69- ARO M461. Ce aduce in plus acest model? Un propulsor de 2.5 litri si 70 de cai putere.

SUCCESUL ARO

In 1965, ARO a avut primul contact cu ceea ce era pe atunci comertul international.  M461 a fost ,de altfel, si primul model care a  facut din ARO un nume international. Modelul a fost exportat in strainatate in China si Columbia. Pe o perioada de 10 ani, ARO MP61 a fost contruit in aproximativ 80 000 exemplare.
Dupa incheierea productiei de serie ARO M461, in 1969 a prins viata ARO 24 . Despre acesta se spune ca a fost un model de la care nemtii s-au inspirat pe nemții pentru construirea modelele Mercedes G-Class.
Primele modele ARO M461
Primele modele ARO M461 veneau cu unitati de 2.5 litri pe benzina, cu 83 cai putere. Dupa aceea, a fost upgradat- motor diesel  2.7 / 3.2 litri. In ceea ce priveste succesul pe plan international, cotele au fost maxime- noul model ARO a ajuns in toate colturile lumii.
Putin mai tarziu, in anul 1980, ARO s-a vazut pus in postura de a construi un nou model, off-roader de mici dimensiuni, un ARO 10, care a concurat cu Lada Niva.

ARO: ajunge pe locul al patrulea în lume

Modelele mai sus prezentate au reusit sa poarte ARO pe culmile succesului. In anii 80 aceste culmi i-au rezervat locul patru in lume producatorului ARO, la categoria cel mai mare numar de autovehicule de teren vandute.
Cum se intampla de fiecare data cand e prea bine, pentru a se ridica la standardele internationale uzina ARO avea nevoie de modernizari. Nicolae Ceausescu, pe-atunci presedinte, avea cu totul alte planuri. De aceea, chiar daca avea comenzi gramada, conducerea ARO a decis in mod inexplicabil ca toate vanzarile sa fie interne.
ARO ajunge pe locul al 4-lea in lume
Dupa revolutie, in 1992, o anume firma imprumuta de la Bancorex o suma colosala de 20 milioane de dolari, in baza careia face o comanda de 3200 autovehicule ARO. Comanda care nu a fost nicidoata onorata! Aceasta inselatorie ingenuncheaza uzina ARO!

Problemele ARO  nu inceteaza sa apara

Dupa acel declin din 1992, problemele pentru compania ARO vin pe banda rulanta. De aceea, in 2002, pe cand trona guvernul Nastase, s-a vrut privatizarea firmei ARO, din pacate, insa, nimeni nu arunca cu banul.
In 2003 insa, parea ca iese soarele si pe strada ARO. John Perez cumpara uzina in schimbul sumei de numai 153 000 de dolari, promitand investitii de pana la 15 milioane pentru un nou model ARO. Lucru care, evident, nu s-a intamplat, pentru ca Perez nu voia decat sa fraudeze statul roman.
Statul roman il da in judecata pe Perez, reuseste sa reintre in posesia fabricii, dar, din nefericire, in 2006, povestea Automobilului Romanesc ia sfarsit. Dupa asta, s-au vandut active in valoare de 23 de milioane de dolari. Printre cei care si-au primit parte de bani au fost fostii angajati ai uzinei, dar si o anume companie Global Vehicles, care ghiciti a cui era?
Chiar a lui John Perez, care a incasat frumoasa suma de 3 milioane de dolari! O afacere buna, nu-i asa? Dai 153 000 dolari si primesti 3 milioane de dolari inapoi! Statul roman chiar se privepe la afaceri!
Problemele ARO nu inceteaza sa apara
Pentru ca am inceput articolul intr-o nota personala, il voi incheia asemenea. Mi se pare incredibil cum reusim intotdeauna sa pierdem cele mai frumoase diamante pe care singuri ni le slefuim. ARO, daca ar fi rezistat timpului, birocratiei si  jafului ar fi putut, cred eu, ca astazi sa concureze cu  producatori renumiti la nivel international; producatori ca Range Rover, Toyota Land Cruiser s.a.
Din pacate, insa, ARO n-a rezistat, iar masinile nu mai sunt vizibile. Numai pe la  sate mai intalnesti din cand in cand, dar prea rar oricum, cate un model prafuit si mancat de rugina. Pacat! Sper ca pe la colectionari mai gasesti si cate un model in stare impecabila, care primeste respectul pe care il merita.  Daca esti pasionat de automobile ca si mine, cauta machete ARO, pastreaza-le si pe viitor, vorbeste-le copiilor tai de-o bucata de istorie frumoasa a Romaniei.

Daca ti-a placut articolul da-mi un 😛 

— Va salut si pana data viitoare, numai bine! —

LASA UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here