Se intampla si la case mari: Google a dat de bucluc. Afla motivul!

Atunci cand vezi ca branduri mari si ultracunoscute, ca Verizon- echivalentul Vodafone-ului nostru in SUA- si Wallmart si-au retras reclamele de pe Youtube, nu poti decat sa te miri si sa te intrebi care-i baiul!

Aparent, problema problematica a fost faptul ca reclamele acestor branduri si nu numai ale acestor branduri erau alaturea unor clipuri extremiste sau care promovau discursuri bazate pe ura si discriminare. Ouch, Google, asa abrambureala de algoritmi, ce se intampla cu tine? Sa revenim insa, la subiect.

Google inregistreaza pierderi majore din cauza publicitatii

In Statele Unite ale Americii, companii cu capital enorm, ca AT&T si Verizon, dar si compania farmaceutica GSK, impreuna cu Pepsi, Walmart, Johnson & Johnson si firma de inchirieri masini Enterprise, toate si-au retras campaniile de publicitate Google de pe platforma de video-sharing Youtube. Aceasta miscare insa, nu este una fara precedent, ci mai degraba este o continuare a celei pornite chiar aici, in Europa, unde oameni cunoscuti din publicitate au renuntat la Youtube, in urma unei investigatii amanuntite facute de The Times.

Care este motivul acestei decaderi?

Trebuie sa recunosc, in momentul in care am citit titlurile, imediat am fost absorbit de subiect. Nu se intampla prea des sa afli ca una dintre companiile de internet care detine monopolul online a dat-o in bara. Asa ca am fost curios si am vrut sa aflu de ce acest moment de criza Google. Se are ca aceste mari branduri declarate nemultumite si-au gasit contentul pe platforma Youtube alaturate unor clipuri care promovau miscarea extremista si hate speech-uri. Astfel, creatorii acestor clipuri instigatoare reuseau sa-si retraga un anumit venit tocmai datorita reclamelor acestor branduri; reclame pe care Youtube a gasit de cuvinta sa le ataseze unui astfel de content usor de blamat.

De exemplu, ad-urile companiei de telefonie Verizon erau recomandate impreuna cu filmulete care apartin clericului egiptean Wagdi Ghoneim, care a fost banat in Statele Unite din cauza extremismului si urii din discursul lui Hanif Qureshi, despre ale caror propovaduiri s-a spus ca a inspirat si incurajat asasinatul unui politician din Pakistan.

Purtatorul de cuvant al AT&T a declarat presei ca se tem ca imaginea companiei lor a fost promovata impreuna cu content care incurajeaza ura si terorismul. Mai mult decat atat, acelasi purtator de cuvant a declarat ca atata timp cat Google nu poate garanta ca astfel de erori nu se vor repeta, AT&T sisteaza programul de advertising de pe platformele de non-search ale Google.

Evident, fiind bobardat din toate partile de plangeri din partea celor mai mari branduri care ii folosesc serviciul de advertising, Google s-a vazut obligat sa-si ceara scuze in public, promitand sa ofere brandurile ceva mai mult control asupra modului in care ad-urile lor vor aparea pe platforma.  Se crede ca acesta a fost primul moment in care Youtube nu numai ca s-a confruntat cu o problema de imagine, dar si o problema serioasa de buget. Poate ca asta pare imposibil pentru multi, dar trebuie sa constientizam un lucru important! Da, la prima mana, Youtube este o platforma de entertainment si video sharing, dar, in fond, este o platforma care permite brandurilor internationale sa intre in contact direct cu targetul lor, prin serviciul de advertising. De aceea, aceasta situatie a provocat pierderi majore trustului Google-Youtube.

Marea problema a advertisingului in mediul online

Desi s-a dovedit a fi extrem de eficienta si rapida, publicitate facuta in online se loveste de o mare problema, care de data aceasta a facut si valva. Majoritatea brandurilor nu pot controla felul in care publicitatea lor din online ajunge sa se propage. Ca si in cazul dat- in mod clar niciunul dintre branduri nu si-a dorit vreodata ca ad-urile sale sa apara pe clipuri cu mesaj terorist, dar totusi s-a intamplat! Sistemele Black Box sunt cele responsabile in momentul de fata pentru plasarea reclamelor in mediul online, folosindu-se de un altgoritm  complex de trading. Astfel, Black Box incearca sa transmita mesajul potrivit publicului potrivit, la momentul potrivit, astfel asigurand rezultatele dorite. Acest intreg proces se numeste advertising programat.

Atunci cand un ad apare alaturat unui anume content ( vezi situatia de mai sus) nu se stie daca aceasta alaturare se intampla din cauza comportamentului si preferintelor de browsing ale userului sau pe criterii demografice.

Desigur, Youtube intotdeauna a promis clientilor lor o siguranta a ad-urilor personale, oferindu-le posibilitatea de filtrare. Cum adica? Adica, atunci cand iti inregistrezi campania publicitara pe Youtube, acesta te lasa sa selectezi pe ce anume content vrei sa fie difuzata reclama ta, dar si ce content sa se evite. Ideea e ca, oricat am vrea sa sarim cu gura, ce-i drept, Youtube este o platforma suprapopulata. Ca sa-ti faci o ideea, la fiecare minut, pe Youtube exte uploadat content de 400 ore, lucru care face extrem de dificila selectivitatea 100%.

Concluzia mea?

Daca vrei sa-i dai in cap unui om, crede-ma, ii gasesti motive chiar si cand nu exista. Asa si cu problema de fata! Intr-adevar, nu da deloc bine pentru Google, dar, stii cum se zice “ se mai intampla!”. Schimbari si imbunatatiri se pot face oricand. Si sunt convins ca Google isi va reglementa problemele, va oferi clientilor sai siguranta de care au nevoie si golul bugetar resimtit in aceasta primavara de mogulul online-ului va si o poveste din trecut cat ai zice peste!

Oricum ar fi, daca detineti o companie, fie ea mai mica sau mai mare si urmaresti sa-ti faci publicitate pe Youtube, fii foarte atent la selectarea criteriilor de filtrare, pentru a nu fi, ulterior, acuzat ca te asociezi unor mesaje usor de blamat.  Cam atat pentru astazi!

Daca ti-a placut articolul da-mi un 😛 

— Weekend placut si Paste fericit! —

LASA UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here