Retentia de apa este o problema care afecteaza tot mai multe persoane. Mai mult decat atat, sunt persoane care sustin ca beau apa, fac sport si stiu sigur ca nu prezinta probleme la nivelul rinichilor, dar chiar si asa se plang de zone “pufoase”, considerandu-se grase.

Din cunostintele proprii, retentia de apa are nenumarate cauze. In cazul doamnelor si domnisoarelor, poate fi vorba de sindromul premenstrual, de exemplu. In alte cazuri, putem vorbi despre probleme la nivelul rinichilor sau lipsa hidratarii. De asemenea, si afectiunile legate de inima, ficat sau glanda tiroida pot fi si ele responsabile pentru modul in care organismul nostru retine apa. Oricum, una dintre cele mai frecvente si uzuale motive pentru care organismul nostru retine apa este consumul in exces al alimentelor foarte sarate. Daca te stii ca mananci mult prea sarat, ti-ai gasit raspunsul! Singur ti-ai transformat corpul intr-un butoias de apa.



Sa nu ne mai dam, insa, cu presupusul si sa purtam discutia in termeni siguri si precisi. Pentru asta, am facut un mic research, care mi-a oferit informatii importante. Vreau sa le impartasesc si cu voi, asa ca va invit sa parcurgem impreuna restul articolului.

Retentia de apa. Ce presupune ea


Retentia de apa este cunoscuta, in termeni medicali, si ca edema. Fiind considerata o afectiune, aceasta presupune patrunderea aprei din sange in tesuturi. Ceea ce nu este conform “activitatii” normale a organismului nostru. In mod normal, fluidele din tesuturile corpului nostru sunt dranate printr-un sistem limfatic, asemenea unei retele de tuburi, care ajuta la inlaturarea toxinelor si materialelor straine.
Problema retentiei de apa apare in momentul in care aceste fluide nu reusesc sa mai fie indepartate prin sistemul limfatic, ci ajung sa fie retinute in tesuturi. Astfel, apar inflamatii sau, dupa cum le mai spune, edeme.
Cea mai frecventa forma de retentie este cea de la nivelul picioarelor. Insa, nu reprezinta o regula general valabila! Retentia de apa se poate manifesta si la nivelul mainilor, bratelor, cavitatii abdominale sau in jurul plamanilor.

Tipologii ale retentiei de apa

Retentia de apa se imparte in doua categorii. Astfel, vorbim despre retentia de apa generalizata si retentia de apa localizata.
Probabil ca denumirile sunt evidente, insa, tin sa le explic. Retentia de apa generalizata este cea care se manifesta la nivelul intregului corp, iar retentia de apa localizata este cea care se manifesta prin inflamarea unei singure parti a corpului.

Cum se pune diagnosticul?

Pentru a stabili ca este vorba despre retentie de apa si nu alta problema mai grava sau nu, este recomandat sa apelezi la un doctor specialist. Se va face o consultatie amanuntita, analizandu-se simptomele si istoricul medical al pacientului. Este foarte posibil ca medicul sa-ti recomande sa efectuati teste de sange, urina, sau analize la nivelul rinichilor si ficatului. De asemenea, se poate sa fie necesare si ecografii la nivelul pieptului s.a.m.d. Toate acestea ajuta la stabilirea unui diagnostic exact.

Care sunt cele mai frecvente cauze ale retentiei de apa

In cele ce urmeaza, iti prezint cateva dintre cele mai frecvente cauze ale retentiei de apa.

1. Dieta alimentara

Dieta alimentara joaca un rol foarte important in viata noastra. Asta o stiai deja, mai mult ca sigur. Insa, stiai ca aceasta este responsabila si pentru reglarea tensiunii arteriale si a nivelului de apa din organism?

In momentul in care se creeaza un exces de sodiu in organism, corpul tinde sa retina apa. Responsabil pentru dezechilibrul nivelului de sodiu din organism, ai ghicit,este chiar regimul alimentar. Sa-ti dau un exemplu! Sarea de masa este una dintre imporantele surse de sodiu. Asa ca, data viitoare incearca sa nu faci exces cand te asezi la masa si-ti pui sare peste mancare.
Pentru echilibrarea nivelului de sodiu, specialistii recomanda sa se consume alimente bogate in potasiu. Asa ca, nu te sfii sa consumi banane si spanac si, evident, sa bei cat mai multa apa!

2. Stilul de viata

Din cauza fortei gravitationale, fluxul nostru sangvin este mai mic la nivelul membrelor inferioare. Astfel, presiunea sangelui creste considerabil. Asa se face ca daca stai prea mult in picioare, nu faci decat sa provoci retentia de apa. De aceea, la final de zi te plangi ca iti simti picioarele grele si umflate. Din acelasi motiv ni se recomanda sa facem cel putin 30 minute de miscare pe zi si sa ne masam zonele cu probleme.

3. Hormonii

In jurul perioadei menstruale, o femeie observa schimbari la nivelul retentiei de apa. Acest disconfort tinde, insa, sa dispara odata cu trecerea ciclului menstrual. In astfel de cazuri, se recomanda suplimentarea dozei de magneziu. Astfel se reduc simptomele premenstruale, implicit, surplusul de apa. Daca simptomele persista timp indelungat dupa incheierea menstruatiei, atunci se recomanda consultarea unui doctor, intrucat poate fi vorba de o dereglare hormonala.

Cum poti evita retentia de apa

Daca tot am vorbit despre cauze si simptome, a venit momentul sa vorbim si despre modalitatile prin care putem preveni retentia de apa. Sa vedem ce este de facut!

1. Evita pe cat se poate alimentele sarate

In general, este recomandat sa nu facem exces de sare! Dar mai ales, daca esti in perioada premenstruala, incearca sa reduci considerabil consumul de alimente sarate. Chiar daca prepari retete speciale, care necesita mai multa sare, evita sa te conformezi retetei! Adauga, in schimb, mai mult piper sau orice alt tip de condiment natural!

2. Mananca banane

 Cum iti spuneam si mai sus, bananele ajuta la echilibrarea nivelului de potasiu din organism, care are efecte benefice asupra retentiei de apa. Asadar, oricand ai ocazia, mananca o banana! Inainte de masa, sau dupa antrenamente, oricand este mai mult decat benefica!
Daca nu-ti plac bananele de fel, inlocuieste consumul unei banane cu o mana de stafide.

3. Nu uita sa te hidratezi


Ofera-i organismului tau hidratarea de care are atata nevoie! Apa ajuta la drenarea organismului, mai bine decat o face orice altceva. De asemenea, hidratarea constanta te ajuta sa scapi si de balonarile neplacute din perioada premenstruala. In medie, se recomanda consumul a 8 – 10 pahare de apa pe zi, daca nu chiar mai multe in momentul in care faci si sport.

4. Fa sport!


Sportul este extrem de eficient, cand ai de-a face cu retentia de apa! Facand sport corpul tau se incalzeste si reuseste sa elimine toxinele prin transpiratie. Astfel, iti imbunatatesti si circulatia si astfel iti vei ajuta organismul sa se opuna retentiei de apa.

Pentru ca e vara si ne confruntam cu temperaturi foarte crescute, iti recomand sa tii cont de toate cele scrise mai sus. Ai grija de sanatatea ta si bucura-te de o vara presarata cu momente frumoase!

Daca ti-a placut articolul da-mi un 😛 

— Ai grija de tine si sanatatea ta! —

LASA UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here