A venit vremea buna, in sfarsit! Asta nu poate decat sa ne bucure pe noi, cei meteosensibili. Acum ne bucuram de soare, de caldura, de plimbari lungi si weekenduri petrecute la mare.

Si ne mentinem atentia asupra weekendurilor de pe malul marii. Acolo, toti ne dorim sa aratam impecabil in costumele de baie. Tocmai de aceea, odata ce se iveste soarele calduros, toti incepem sa ne agitam, sa dam iama in salile de fitness sau pe pistele de alergare. Scopul e simplu si unul singur- sa ne mentinem in forma si sanatosi.

Nu de putine ori, insa, mi-a dat sa vad oameni care alearga sau care trag de fiare in salile de forta, fara a tine cont de cea mai importanta etapa a unei sesiuni de fitness– incalzirea.

Este important sa tii cont de aceasta etapa, indiferent de tipul activitatii fizice pe care alegi s-o faci- jogging, forta, fitness etc. Asadar, permite-mi ca astazi sa-ti vorbesc putin despre motivele pentru care incalzirea este esentiala inaintea fiecarui antrenament.

 

Care este rostul incalzirii inainte de antrenament

Inaintea oricarei activitati fizice, sportive, doctorii si specialistii in fitness iti recomanda sa faci incalzirea. Incalzirea este o etapa de tranzitie intre starea de repaus si starea de efort.

Necesitatea acestei etape de tranzitie este imperativa si ar fi bine sa ma crezi. Pentru ca sarind peste aceasta etapa importanta, nu se stie niciodata cand te poti confrunta cu accidente, care se pot dovedi foarte grave.

Atunci cand faci incalzirea, in mod progresiv, fara a forta, reusesti sa-ti pui in miscare organismul ( muschii, sistemul cardio-respirator, psihicul si articulatiile).

In 1998 Jurgen Weineck spunea asa:

„Intelegem prin incalzire toate masurile care permit obtinerea unei stari optime de pregatire fizica si psihica inaintea unui antrenament sau unei competitii. Incalzirea joaca un rol important in prevenirea accidentarilor”

Ce se intampla mai exact atunci cand alegi sa faci incalzirea? Foarte simplu! Temperatura corpului tau si a muschilor creste treptat. Iar aceasta crestere treptata a temperaturii iti asigura cele mai bune conditii pentru a depune maximum de efort.

Beneficii punctuale ale incalzirii

Cei de la imiplacesportul.ro ne subliniaza 10 beneficii punctuale ale incalzirii, inainte de antrenament. Le impartasesc cu tine.

Asadar, facand incalzire atingi urmatoarele rezultate:

  1. Arderea eficienta a caloriilor prin cresterea temperaturii corpului;
  2. Produce contractii musculare mai rapide si mai puternice prin cresterea temperaturii muschilor folositi in timpul incalzirii. Un muschi incalzit nu doar se contracta mai puternic si se si relaxeaza  mai rapid. Deasemenea, probabilitatea unei intinderi si a unei leziuni musculare este mult mai mica;
  3. Imbunatateste capacitatea de miscare a articulatiilor;
  4. Poate imbunatatii receptorii Sistemului Nervos Central, avand ca rezultat o mai buna constienta kinestezica (pozitia corpului) in timpul activitatii;
  5. Pregateste tesutul moale, inclusiv muschii, pentru flexibilitatea necesara oricarei activitati particulare;
  6. Permite o crestere graduala a cerintelor metabolice, ceea ce imbunatateste performanta cardiorespiratorie;
  7. Ofera ocazia testarii si depistarii unor potentiale probleme musculo-scheletice care s-ar putea agrava la o intensitate mai mare;
  8. Creste temperatura sangelui.
    Aceasta inseamna ca o cantitate usor crescuta de oxygen, devine disponibila pentru muschii folositi in activitate, imbunatatind rezistenta si performanta;
  9. Echilibreaza schimbarile hormonale.
    Corpul creste productia de diversi hormoni responsabili cu reglarea producerii de energie. In timpul incalzitii aceasta balanta transforma mai multi carbohidrati si acizi grasi in energie ceea ce iti va permite sa te antrenezi pe o perioada mai indelungata;
  10. Te pregateste mental. Incalzirea este si un moment potrivit pentru a te pregati mental pentru un eveniment, prin constientizare, concentrare asupra momentului.Poate fi folosita vizualizarea pozitiva care relaxeaza atletul si sustine capacitatea de concentrare.

Cum se face incalzire in mod corect

Cum ti-am spus si mai devreme, incalzirea trebuie sa se faca in mod progresiv. Ca durata, etapa de incalzire tine intre 10 si 20 de minute.

Recomandat de doctori si specialisti este ca parte din incalzire sa fie de tip general si parte specifica sportului pe care urmeaza sa-l practici.

Sa-ti spun care sunt exercitiile  specifice in functie de cateva sporturi deseori practicate.

1. Daca alergi: se recomanda genuflexiunile

2. Daca alegi sa faci ciclism: pedaleaza rapid cu crestere progresiva

3. Daca inoti: fa rotiri de brate inainte si inapoi

4. Daca practici tenisul: rotiri la nivelul umerilor, coastelor si pumnilor

5. Daca joci fotbal: fandari, pas adaugat, stretching etc.

 

Sper ca articolul de astazi sa te fi convins ca data viitoare cand ai de gand sa incepi antrenamentul, sa incepi cu incalzirea! Ai grija de sanatatea ta cu adevarat, fa incalzire inainte de sport!

 

LASA UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here