Despre inteligenta artificiala nu stiu cat de curand vom discuta, insa, nu pare ca e un subiect indepartat, dat fiind ca deja avem asistenti digitali, care ne stau la dispozitie, pentru a ne fi de ajutor ori de cate ori avem nevoie. 

Ce-i drept, pana cand inteligenta artificiala sa atinga nivelul inteligentei umane, probabil ca va mai dura putin. Insa, daca mentinem discutia la nivel de actiuni si functii repetitive, de rezolvari ale unor probleme standard, atunci „robotii” de astazi se descurca de minune. Pentru o dezvoltare si mai complexa a inteligentei acestor asistenti digitali sunt responsabili mai marii din IT, care oricum urmaresc sa-si impuna pe piata propriile produse.



De exemplu, cei de la Apple au dat tonul in acest domeniu prin lansarea Siri. Siri este primul asistent capabil sa recunoasca si sa preia comenzile vocale. Cum nu se putea altfel, Google a venit imedit cu o replica- a lansat versiunea Google Now, dupa care a iesit la rampa cu Google Assistant. Nici cei de la Microsoft nu s-au lasat mai prejos. Acestia au lansat Cortana, un asistent digital cu nume adus din lumea gamingului. Chiar si cei de la Amazon s-au bucurat de un succes incredibil cu asistentul Alexa. Alexa este primul asistent digital incorporat intr-o boxa smart. 

Pasul urmator? 

Dupa asistentii digitali, dupa Siri, Cortana, Alexa s.a., pasul urmator firesc il constituie faza chatbotilor. In aceasta faza multe dintre companii vor avea posibilitatea sa se foloseasca de „roboti” de chat ( chat+bot), pentru a oferi clientilor lor asistenta basic de care au nevoie.

Personal am fost usor sceptic in ceea ce priveste utilitatea asistentilor digitali. In afara de momentele in care conduci si ai nevoie de ambele maini pe volan, nu am reusit sa inteleg prea bine de ce ai alege sa vorbesti cu telefonul tau, cerandu-i sa faca comenzi in loc sa apesi pur si simplu butoanele in cauza. Insa, nu parerea mea personala conteaza, ci cea a majoritatii. Si, in aparenta, asistentii digitali se bucura de o simpatie generalizata destul de puternica.

La finalul anului trecut, pe piata, existau miliarde de dispozitive care aveau instalati asistentii digitali. Practic, orice telefon de tip smartphone are deja insistalat asistentul digital. Insa, pe langa smartphone-uri, au fost lansate si alte tipuri de gadgeturi smart. Acum vorbim despre smart TVs,boxe smart, sisteme de control al intregii case. 

In urma unor studii realizate pe teritoriul Statelor Unite ale Americii s-a concluzionat ca aproximativ 42% dintre cei care utilizeaza smartphone-uri au instalat asistentul digital.

Venin in Europa, mai exact in Marea Britanie, s-a concluzionat ca circa 32% dintre utilizatorii de smartphone folosesc si asistenul digital.

Un lucru este stiut, asistentii digitali reactioneaza mult mai bine la comenzi in limba engleza .

Aceleasi studii au demonstrat ca majoritatea celor care se folosesc de asistentii digitali o fac fie pentru a plasa apeluri, fie pentru a pune muzica sau pentru a cauta locatii diverse pe harta.

O ultima concluzie a acestor studii sustine ca utilizatorii asistentilor digitali prefera sa apeleze la numai unul dintre toti cei disponibili.

Sa fie acesta inceputul declinului pentru Siri?

Un studiu recent a demonstrat ca numarul de utilizatori ai Siri au scazut considerabil. In cifre, lucrurile stau cam asa: de la 48, 66 de milioane de utilizatori s-a ajuns la 41, 33 milioane de utilizatori. Si indicele de loialitate este in scadere. Anul trecut, acesta era de 21%, ca anul asta sa atinga doar 11%.

Specialistii pun aceasta scadere pe seama lipsei de inovatie de care dau dovada cei de la Apple si din cauza ca acestia nu au instalat Siri si in alte terminale. Asa se face ca Alexa si Google Assistant sa creasca intr-un ritm mult mai rapid.

Google Assistant are un mare avantaj. Vine integrat in Android, fiind prezent pe aproape toate telefoanele puternice. Insa, nu  se opreste aici! Este prezent si pe televizoare, boxe si alte terminale.

Pe partea cealalta, Amazon a reusit sa impuna pe piata Alexa, fara a avea prea multe batai de cap. Faptul ca  au instalat asistentul pe o boxa, care arata super bine si este simplu de utilizat, venind chiar si la un pret avantajos a atras dupa sine vanzari de milioane. Aparent, americanii prefera acest tip de asistent.

In plus, se pare ca asistentul Alexa este mult mai precis si diversificat in raspunsuri. Asa se face ca in vremece asistentul Apple a scazut dramatic, asistentul Amazon se bucura de o crestere cu 326%. Se estimeaza chiar ca in anul acesta numarul utilizatorilor Alexa sa atinga cifra de 35 de milioane.

Sa vorbim despre chatboti!

Robotii de chat sunt aplicatii care exista inca din anul 2000. Desigur, pe atunci erau prezenti in forma rudimentara. Singura lor functie era sa recite textele pe care userii le introduceau.

Intre timp, lucrurile s-au schimbat considerabil. Astazi, avem de-a face cu o noua generatie de boti. Acestia se pot folosi de creativitatea si puterea unor platforme de inteligenta artificiala, care ii ajuta sa interpreteze mult mai exact comenzile si implicit sa ofere si raspunsuri mult mai creative si exacte.

In momentul de fata intalnim chatboti meniti divertismentului. Oamenii interactioneaza cu acestia pentru a trece vreme, discutand diverse. Desigur, existasi versiuni care au o utilitate mult mai exacta, care permit actiuni specifice. De exemplu, sunt chatboti care te ajuta sa-ti achizitionezi bilete de avion, sa faci rezervari la hoteluri, restaurante s.a.m.d.

In domeniul corporate,  chatbotii au rolul de a mentine relatiile cu publicul. Ei sunt programati sa raspunda la intrebari de baza, oferind informatii despre produse si servicii s.a.m.d.

Se preconizeaza ca in viitor, chatbotii vor fi folositi pentru a oferii training intern angajatilor. Asta nu poate decat sa ne faca sa ne gandim daca nu cumva robotii de chat vor reusi sa puna in pericol locurile de munca.

Tu ce parere ai? Te astept in sectiunea de comentarii, pentru o discutie pe larg. 

Daca ti-a placut articolul da-mi un

LASA UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here