Anxietatea, Stresul si Depresia – Cum Poti Depasi Aceste Stari de Disconfort?

In ziua de astazi, anxietatea, depresia si stresul sunt tulburari psihologice destul de des intalnite, in randul multor persoane, indiferent de varsta, etnie sau sex. Daca am stii cum sa ne controlam emotional, multe dintre problemele de natura psihologica ne-ar fi usor de evitat. Asadar, pentru a scapa de orice disconfort psihic, ar trebui sa reusim sa ne controlam mintea, ceea ce nu e deloc foarte usor.

Sa ai grija de mintea ta, sa ti-o controlezi pentru a o proteja, poate fi asemuit cu ingrijirea unei gradini. Pentru a avea o gradina frumoasa, sanatoasa, ce faci? Ai grija sa o scapi de buruienile daunatoare altfel o napadesc si o distrug.



Asa stau lucrurile si cu mintea ta! Daca ai grija s-o tii departe de valurile de griji si probleme, atunci reusesti sa creezi un echilibru. Asadar, incearca sa-ti mentii atitudinea pozitiva si energia pentru a reusi sa-ti mentii si sanatatea mintii.

Pentru a putea lupta impotriva anxietatii, este necesar sa intelegem ce o provoaca, inainte de toate. Sa aflam!

Cauzele anxietatii

Anxietatea poate avea nenumarate si diferite cauze. Fie vorbim despre o stare psihica, de asemenea poate fi voarba si despre o conditie fizica. In aceleasi timp, pot cauza stari de anxietate si unele medicamente sau o combinatie a acestora. Atunci cand te prezinti la doctor, acuzand stari de anxietate, primul lucru pe care acesta il va face este sa concluzioneze daca este vorba despre o anxietate provocata de o conditie medicala.

Cele mai des intalnite cauze de anxietate se recunosc dupa urmatoarele conditii medicale:

atacuri de panica: ceea ce au atacurile de panica in plus fata de anxietate  sunt starile de palpitatie, ametelile si respiratia sacadata. Trebuie sa stii, insa, ca aceste simptome pot fi induse si de obiceiuri cotidiene sau alte afectiuni medicale, dupa cum urmeaza: consum mare de cafeina, consumul de amfetamine, tiroida hiperactiva sau anomalii cardiace. De aceea, este foarte important sa nu-ti pui singur diagnostice! Daca simti ca ceva este in neregula, fa o vizita la medic, el stie cel mai bine!

– tulburarii de anxietate generalizata;

– diversele fobii;

– tulburari de stres

In mod evident, anxietatea, ca mai orice alta afectiune, poate fi cauzata si de factori externi. Cei mai comuni dintre acestia sunt urmatorii:

– stresul dezvoltat la locul de munca;

– stresul din mediul scolar;

– stresul provocat de situatiile dificile de cuplu;

– stresul cauzat de neajunsurile financiare;

– stresul cauzat de o trauma emotionala, cum ar fi decesul unei persoane dragi

– stresul provocat de lupta cu o boala grea;

– efectele secundare ale unor medicamente;

– consumul de droguri;

– insuficienta oxigenului din cauza a diferite circumstante (cum ar fi altitudinea mare, emfizemul, embolia pulmonara).

Cel caruia ii revine dificila sarcina de a stabili provenienta unora dintre simptome este medicul. Spun ca este o sarcina dificila, pentru ca au fost destule studii care au demonstrat ca oameni care acuzau dureri in piept si primisera diagnostic cardiac, se confruntau de fapt cu atacuri de panica- care sunt o forma uzuala de anxietate. De aceea, ma repet spuanand ca cel mai bine dai fuga la medic, decat sa tragi concluzii pripite si sa-ti faci mai mult rau decat bine.

Cum se diagnosticheaza anxietatea

Este a treia oara cand repet acest lucru, pentru ca este intr-adevar important! Cu probleme psihice nu e de joaca! De aceea, pentru a afla un diagnostic corect pus, viziteaza psihiatrul, psihologul sau alt medic specializat in boli mentale. Acesta va pune diagnosticul in urma unei analize in profunzime a istoricului tau medical, iti va face un control fix si, in functie de concluziile pe care le trage de aici, iti recomanda analizele de laborator necesare.

Un test specific care sa puna diagnosticul de anxietate, nu exista! Cand este vorba despre afectiunile mintii, lucrurile nu sunt deloc simple! Insa, ceea ce ofera investigatiile recomandate de medicii specialisti ii ofera acestuia informatii utile, care il ajuta pe el sa-ti ofere diagnosticul corect.

O persoana diagnosticata cu tulburare de anxietate generalizata prezinta, de multe ori, unele, daca nu chiar toate simptomele de mai jos:

  1. isi face griji serioase si in exces in legatura cu orice se intampla in viata sa, chiar si cu cele mai mici probleme;
  2. nu reuseste sa-si tina in frau pornirile anxioase si grijile;
  3. prezinta semne de oboseala, agitatie, iritabilitate, tulburari de somn, probleme de concentrate s.a. pe o perioada indelungata de timp ( orice atinge 6 luni de zile, este ingrijorator)

Cum stii daca esti deprimat

Multe persoane se confrunta cu depresia clinica si nici macar nu au habar. De aceea, trebuie sa stii ca daca prezinti unele dintre semnalisticile si simptomele urmatoare, se prea poate sa ai de-a face cu o depresie si ar fi cazul sa mergi la medic:

– ai de-a face cu tulburari ale somnului- nu dormi sau dormi prea putin pe noapte;

– ai probleme de concentrare, iar taskurile care odata ti se pareau super simple, azi iti par dificile;

–  te simti deznadajduit si singur;

– nu  iti poti tine sub control gandurile pesimiste, indiferent de cat de mult ai incerca;

– ori nu mai ai pofta de mancare, ori ai un apetit exagerat;

– esti mult mai irascibil si ai tendinta sa fii agresiv;

– ai ganduri morbide si te gandesti ca viata e inutila si nu merita traita ( in acest caz, solicita ajutor imediat!)

Dar cu stresul cum stam? Cum se manifesta el?

Simptomele care tradeaza stresul excesiv sunt variate- pot fi emotionale, comportamentale, ba chiar si fizice. Nu exista un tipar al persoanelor stresate, simptomele variaza de la individ la individ. Chiar si asa, sunt cateva manifestari comune, fizice: tulburari de somn, tensiune la nivelul muschilor, migrene, stari de oboseala crunta si afectiuni gastrointestinale.

La nivel emotional, simptomele stresului excesiv difera de la persoana la persoana. Daca observi ca esti nervos mai tot timpul, ai inceput sa-ti schimbi obiceiurile alimentare, nivelul entuziasmului tau a scazut sau simti ca nu mai ai energie, se prea poate sa ai de-a face cu stresul cronic. Mergi la doctor pentru un diagnostic sigur!

Tine minte, stresul este o experienta personala. Adica, ceea ce tie iti provoaca stres in exces, poate ca altei persoane sa i se para un fleac. Nu tine cont de ce-ti spun prietenii sau de concluziile pe care le tragi citind diverse pe web, mergi la doctor!

Ce poti face pentru a depasi tulburarile de stres si anxietate

Stii vorba aia “De ce ti-e frica, de aia nu scapi”? Asa si cu anxietatea asta- daca stai cu frica nu cumva sa ai crize de anxietate, afla ca tocmai asta este un factor declansator al atacurilor de anxietate. Trebuie sa inveti sa-ti gestionezi gandurile, pentru a tine sub control grijile si anxietatea, care vine odata cu ele. In cele ce urmeaza iti prezint cateva tehnici, care iti ajuta sa te controlezi. Le poti aplica fara ajutor specializat.

Acestea metode au fost declarate eficiente si ca avand efecte pozitive si sunt recomandate chiar si de catre specialisti. Folosindu-te de urmatoarele metode, reusesti sa-ti controlezi mintea site poti bucura de un trai linistit, fara batai de cap.

  1. Ai grija de dieta ta!

Dieta pe care o adopti are un rol esential in mentinerea greutatii si, implicit, a starii generale de bine. Daca nu faci excese si daca ai grija sa-ti alegi alimentele benefice tie, atunci faci un pas enorm spre gestionarea starilor de anxietate.

Ce-ar trebui tu sa faci, ar trebui sa mananci sanatos, sa nu te infometezi, sa nu sari peste micul dejun si sa nu dai voie glicemiei sa scada.

De asemenea, trebuie sa ai in vedere ca un consum de alimente bogate in calciu, fosfor si magneziu te ajuta sa reduci nivelul stresului.

  1. Bea mai putina cafea

Daca esti un impatimit al cafelei, nu-ti va placea ce urmeaza sa-ti zic! Daca nu vrei sa ai de-a face cu atacuri de panica si anxietate, incearca sa reduci consumul de cafeina. Se recomanda consumul unei singure cesti de cafea pe zi! Daca obisnuiesti sa bei mai multe, inlocuieste-le cu ceva decofeinizat.

  1. Vitamina B trebuie tinuta la indeamna!

Majoritatea medicilor de specialitate iti va recomanda sa cresti consumul de alimente bogate in vitamina B, pentru a reusi sa izbavesti in lupta cu tulburarile emotionale- de stres si anxietate. De asemenea, poti sa-ti sustragi aportul de vitamina B si din suplimente.

  1. Fii activ, te ajuta sa-ti mentii tonusul si starea de spirit pozitiva!

Miscarea, exercitiile fizice sunt o foarte buna tehnica de gestionare a stresului si a anxietatii, ajutand in ameliorarea simptomelor acestora.

  1. Analizeaza-ti gandurile si trairile

Daca te simti coplesit de probleme, temeri sau fobii, cel mai bine e sa le infrunti! Fa-o treptat, cu ajutorul unui specialist. Vorbeste deschis despre ceea ce te preocupa si invata sa accepti situatia indiferent de cat de groaznica iti pare la prima vedere.

  1. Invata sa gandesti pozitiv

O persoana care se confrunta cu anxietatea, stresul sau depresia, are tendinta de a se lasa coplesit de ganduri negre. Desi pare greu si probabil ti s-a mai tot spus, tot ce trebuie sa faci este sa-ti impui sa stergi gandurile negative si sa le inlocuiesti cu unele pozitive. Tu detii controlul mintii tale, nimeni altcineva. Asa ca, e posibil, trebuie doar sa ai vointa de fier!

  1. Exprimati-va in scris temerile si grijile

O tehnica foarte eficienta in lupta impotriva anxietatii este sa asterni pe hartie totul.        Cand spun totul ma refer la amalgamul de griji care a pus stapanire peste tine.  Sa-ti spun de ce functioneaza asta! Odata ce ai scris pe hartie tot ce te macina, privindu-le ulterior, te simti ca si cum le privesti din afara, ca si cum ar fi ale altcuiva. Asa, ajungi sa-ti analizezi grijile la rece, cum se spune! In acest fel reusesti sa iti dai seama ca unele dintre ele sunt in afara controlului tau si ar trebui sa incetezi sa te ingrijorezi, dar sa speri la bine. Altele iti vor parea brusc nesemnificative. Asa vei reusi, cu timpul, sa inveti ca grijile vin si pleaca, trebuie sa stii pentru care sa te agiti, pentru care nu si vei reusi sa-ti pastrezi energia si puterea.

Cam asta a fost pentru astazi. Am ales acest subiect amplu, pentru ca este unul de actualitate. Traim intr-o era a vitezei, totul e pe repere inainte si asta pune multa presiune asupra fiecaruia dintre noi. De aceea, sper ca acest articol sa-ti vina cu sfaturi bune pentru tine.

Daca ti-a placut articolul da-mi un 😛 

— Numai bine! —

LASA UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here