Cand se face foarte cald afara, parca n-as mai manca nimic. Totul mi se pare greoi si am impresia ca o masa copioasa ma incetineste pe tot parcursul zilei. Asa ca, am pornit in cautarea unei solutii, care sa-mi ofere si nutrientii necesari, dar care sa nu ma ingreuneze prea tare. Astfel, mi-a rasarit in minte gandul vedetarianismului. Surprinzator, pentru ca, recunosc, imi place carnita.

Insa, gandul mi-a suras! Vine vara, vin caldurile, un regim alimentar usor nu suna deloc rau. Asa ca, am inceput sa ma documentez putin in ceea ce priveste dieta si regimul de viata vegetarian.

Stim cu totii cat de popular este acest „stil de viata”. Tot mai multi au devenit adeptii acestui regim de viata si nu doar in Romania, ci la nivelul intregii lumii. Motivele pentru care oamenii aleg sa treaca la acest regim sunt diverse. Unii aleg o dieta vegetariana din motive de sanatate- pentru a evita sau a combate aparitia unor anumite boli. Altii, doar pentru ca isi doresc un stil de viata sanatos.

La baza regimului vegetarian sta un singur principiu, care incurajeaza doar consumul de cereale integrale, legume si fructe.

Specialistii in nutritie spun ca daca vrem sa adoptam un regim de viata vegetarian trebuie sa fim foarte atenti in stabilirea unui meniu echilibrat si nutritiv, pentru a nu ne confrunta cu carente daunatoare sanatatii noastre.

Sa-ti prezint argumentele pro si contra regimului vegetarian.

 

Avantajele unei diete vegetariene

Vrei sa cunosti aspectele pozitive ale unei vieti vegetariene? Atunci, da-mi voie sa-ti prezint avantajele unui astfel de regim de viata:

  • scaderea nivelului de colesterol total si a colesterolului rau din organism
  • diminiuarea riscului dezvoltarii diabetului de tip 2
  • reducerea tensiunii arteriale si a bolilor cardiace ischemice
  • cresterea cantitatii de antioxidanti, gratie consumului de alimente sanatoase (legume, fructe, leguminoase si cereale integrale)
  • prevenirea constipatiei, intrucat produsele alimentare incluse in dieta vegetariana contin o cantitate suficient de mare de fibre
  • mentinerea unei greutati sanatoase prin evitarea grasimilor de origine animala
  • alimentele din dieta vegetariana contin fitochimicale care impiedica aparitia unor boli cronice (hipertensiune arteriala, artrita reumatoida, boli renale si cancer)
  • stimularea sistemului imunitar
  • cresterea duratei de viata
  • detoxifierea organismului
  • manifestarea a mai putine boli de piele
  • scaderea riscului formarii cheagurilor de sange prin consumul de soia care contine izoflavone. (sursa: sfatulmedicului.ro)

Este, ce-i drept, o lista generoasa si destul de convingatoare de avantaje. Pe mine aproape ca m-a convins. Haide, insa, sa vedem care sunt si dezavantajele unui astfel de regim.

 

Dezavantajele dietei vegetariene

O sa incep aceasta contra-argumentare, prin prezentarea celor cateva restrictii serioase, care se  impun celor care aleg sa fie vegetarieni. Sursa acestor restrictii sfatulmedicului.ro.

Restrictii impuse celor cu un regim vegetarian:

  • vitarea de medicamente care contin gelatina
  • consumul restrictionat de alimente si bauturi
  • interdictia de a folosi creme care contin lanolina (produs derivat de la animale)
  • nu se vor utiliza anumite tipuri de guma de mestecat, intrucat contine glicerina
  • dificultatea de a consuma o dieta strict vegetariana in afara locuintei
  • atentia speciala acordata sapunurilor si altor agenti pentru curatarea corpului, deoarece pot avea in compozitie grasimi animale.

Unul dintre cele mai mari dezavantaje ale regimului vegetarian, din punctul meu de vedere, este carenta de substante nutritive esentiale.

Un regim vegetarian iti ofera un aport prea mic de proteine, calciu, fier, vitamina B12, vitamina D, acizii grasi Omega 3 si zinc. Nu-i de mirare ca multi vegetarieni sufera din cauza lipsei acestor nutrienti.

O recomandare esentiala pentru vegetarieni este sa consume fructe de mare! Altfel, risca sa se confrunte cu un deficit serios de iod.

Daca esti o persoana cu un stil de viata super activ, dieta vegetariana nu iti este deloc recomandata! Tu ai nevoie de un aport mare de proteine, pe care acest regim nu ti-l ofera. Mai mult decat atat, un regim vegetarian scade nivelul de creatinina  din organism. Iar creatinina este esetiala pentru construirea masei musculare. N-ai vrea asta.

In plus, unei diete vegetariene ii lipsesc proteinele si carbohidratii din belsug. Iar asta te pune fata in fata cu anemia.

Lista dezavantajelor poate continua la nesfarsit, din scurtul research facut de mine. Iti mai amintesc doar doua dintre acestea.

O dieta vegetariana duce lipsa anumitor grasimi esentiale in buna functionare si dezvoltare a sistemului nostru nervos. Si, nu in ultimul rand, o astfel de dieta poate avea efecte iritante asupra intestinului, ceea ce poate duce la tulburari gastro-intestinale serioase.

 

Dupa aceasta paralela avantaje – dezavantaje, permite-mi sa te intreb- esti pro sau contra unui stil de viata vegetarian?

Va doresc un weekend de exceptie, alaturi de familie, prieteni si persoana iubita!

 

 

LASA UN COMENTARIU

Please enter your comment!
Please enter your name here